onsdag den 29. august 2012

opskrifter på sunde snacks og andre gode alternativer.

Hej igen..
Her kommer lidt forslag til sunde snacks og andre gode alternativer dvs. Lidt mindre sunde snacks.

Mandler med lakrids og chokolade.
Rist en portion mandler på panden i lidt lakridssirup, hernæst ligger du dem ud på en stykke bagepapir, så smelter du noget mørk chokolade, hælder det over mandlerne så de er godt smurt ind i chokolade. Lad dem ligge og stivne på papiret hæld evt lidt lakridspulver eller kakaopulver ind over.
Så er de klar til at spise, du skal dog ikke spise de der 10-15 mandler som ellers anbefales som et mellemmåltid.

100 kcal banana muffins:
Disse muffins er enormt luftige og "fugtige".
Du skal bruge 2 bananer, 4 æg, 2 æggehvider,1 dl malet kokosmel, 1 spks hasselnøddesmør, 1/2 tsk bagepulver, 1/4 stang vanilie 1/6 tsk stevia (meget koncentreret sukker) Mos bananerne og bland det hele sammen. Puttes i 9 muffinsforme og bages i 20-30 min. Ved 175G.

Anna's alternativ: Når jeg bager de kager, bruger jeg kun en halv dl malet kokosmel, så bruger jeg i stedet en halv dl økologisk spelt fuldkornsmel. Så tager jeg i spks smør, og en håndfuld hasselnødder hakker og putter i.

Amerikanske pandekager: (Anna udgave)
- 275 g økologisk fuldkornsspelt mel  (ca. 5 dl)
- ½ liter mælk (mini)
- 2 æg
- 1/4 tsk. Stevia
- 1 knivspids salt
- 2½ tsk bagepulver
- 4 spsk flydende fedtstof
- Evt. bær eller frugt. Jeg plejer at mose 1-2 bananer og putte i dejen også, eller nr dejen er klar og lagt på panden så ligger jeg hindbær eller blåbær ned i dejen på panden. Det er super lækkert og mætter lidt bedre. De bedste jeg har lavet endnu var med korn fra en halv stang vanilie, en most banan og blåbær, til disse typer pandekager behøver du IKKE sirup eller andet i den stil.

Fremgangsmåde:
Begynd med at piske mel og mælk sammen indtil der ikke længere er klumper i dejen. Pisk dernæst æg og resten af ingredienserne i pandekagedejen. Opvarm en pande og tilsæt en smule fedtstof. Brug ca. ½ dl dej pr. pandekage på panden. Bag pandekagerne i ca. 2 min. på hver side. Jeg bruger dog normalt ca 1 dl pr. pandekage. Jeg synes de bliver mere lækre på den måde, lidt mere luftige.

Hvide trøfler: (ca 30 stk)
75g usaltet smør
180g hvid chokolade
1/2 dl piskefløde
orange- el. citron olie

Overtræk:
100g hvid chokolade
50g mørk chokolade

Tilberedning:
smelt smør, chokolade og fløde sammen over et vandbad. Rør et par dråber af olien i, som alternativ orangelikør.
Lad nu massen afkøleog stivne et par timer. Tril kugler ad den, men husk at afkøle dine hænder hyppigt i isvand, så chokoladen ikke smelter.

Dyp kuglerne i smeltet, hvid chokolade, og lav striber på det hvide chokolade med det mørke chokolade. Lad trøflerne tørre helt før servering.

Så er der jo de mere klassiske:
-Gulerods- og agurkestave med lidt dressing lavet af skyr.
-En håndfuld mandler.

Hvis du har god tid eller hygger ved venner:
-Frugt fondue med mørkchokolade

Håber det kunne inspirere jeg lidt til at tænke over jeres snacks, da det er så let at åbne en pose chips.. Men hvis jeg kan holde mig fra slik og kager kan i også..

Jeg kunne forresten godt tænke mig at høre om jeres historier hvis i er samme sted som mig..??
Kram Anna

Ingen kommentarer:

Send en kommentar