lørdag den 16. marts 2013

Gæsteindlæg - rygning..

Da jeg for nyligt blev kontaktet ang. Gæsteindlæg tænkte jeg "super fedt" og emnet har jeg aldrig skænket en tanke - nemlig RYGNING.. Jeg er selv kæmpe anti ryg, så emnet har virkelig ikke strejfet mig.. Men er glad for der så kom en mulighed for at poste et om det. :)

livsstilsændring gør sundheden lettere
Vi ved det alle. Rygning er hverken godt for det ene eller det andet og specielt ikke for din sundhed og kondition. Det kan dog alligevel være utroligt svært at kvitte smøgerne, når man samtidig er på vej mod en ny livsstil.

Ikke nok med at man må undvære alle de søde sager, men samtidig skal man også undvære trygheden ved at indhalere denvelkendte røg. Et godt alternativ til smøgerne, der hjælper dig på vej mod din livsstilsændring, er e-cigaretter, som jeg vil komme nærmere ind på senere. Men først en opsummering af, hvilke konsekvenser der er ved at ryge.

Rygningens konsekvenser
I dag bliver de fleste børn helt fra starten opdraget i, hvor usundt og farligt rygning er, så man skal ikke være nogen professor for at kende til rygningens konsekvenser. Jeg vil dog alligevel kort kaste et blik på, hvilke helbredsmæssige risici, der er ved rygning.

Rygning er årsagen til en lang række sygdomme og i gennemsnit lever rygere, der ryger mere end 15 cigaretter dagligt, 8-10 år kortere end personer, der aldrig har røget. De sygdomme der relaterer sig mest til rygning er hjertekarsygdomme, lungecancer og andre kræftformer, hvilket du kan læse mere om på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.

Derudover er der en lang række andre konsekvenser såsom større risiko for blodpropper, dårligere vejrtrækning, lugte- og smagssans, gule tænder, flere rynker og lavere frugtbarhed.

Der er således en masse sunde gevinster at høste ved at kvitte smøgerne.

Dampen – et endnu ikke-testet alternativ
Ønsker du at høste alle disse sunde gevinster ved et rygestop, men er du samtidig ikke helt klar til at give afkald på den trygge følelse af at have en smøg i hånden, så er en god mulighed at prøve en e-cigaret. Man har dog ikke forsket så meget i de elektroniske cigaretter endnu, hvilket betyder, at du ikke kan være helt sikker på, hvilke konsekvenser det har at dampe.

Fordelen ved at dampe på en e-cigaret uden nikotin frem for at ryge en almindelige er dog uden tvivl, at du undgår alle de skadelige stoffer, der er forbundet med nikotinen.

Dermed ikke sagt, at der kun er fordele ved at dampe. Der eksisterer nemlig ingen videnskabelige studier, som viser hverken det ene eller det andet. Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke, at man bruger e-cigaretter, hvilket selvfølgelig gør det lidt meretvivlsomt, hvorvidt de er så uskadelig.

Oplev en bedre træning med damp
Til trods for at e-cigaretten ikke er blevet testet tilstrækkeligt endnu, så må man dog konstatere, at den er et bedre alternativ tilden almindelige tobakscigaret.

Når du eksempelvis træner meget, hvad enten det er i et fitnesscenter eller andre steder, så vil du opleve, at du har nemmere ved at gennemføre dine øvelser og trække vejret ordentligt, når du damper frem for at ryge. Din kondition forbedres og du kommer ikke så let til at hoste helt uprovokeret.

Men hvad er din holdning egentlig? Tror du på at e-cigaretterne er væsentlig sundere end almindelige eller gør de ingen forskel på din træning?

Igen er jeg ikke ryger og ved faktisk ikke en skid om det - men vil i ikke give jeres mening til kende så jeg kan give noget videre til forfatteren af dette indlæg??

-hipfitnessmama og gæste blogger ;)


2 kommentarer:

  1. Hvem har gæsteblogget? Synes ikke det fremgår hvem der har skrevet hvad nemlig...

    Personligt er jeg også en kæmpe antiryger, til største del for at andre mennesker ødelægger mit helbred med deres usunde valg. Hvis folk vil ryge og ødelægge dem selv, så er de velkomne til det.

    Så ja for min del er e-cigaretter bedre end de almindelige.

    Men er de sundere for rygerne? Der foreligger som du/I selv skrevet ikke nogen nævnværdig forskning i dette så det er for tidligt til at ha en holdning. Indtilvidere er helt røgfri det bedste alternativ.

    SvarSlet
  2. Gud ja.. Kan da godt de jeg skulle have skrevet mit med kursiv.. Det må rettes senere.. Så skriver jeg også lige forfatternes navn på.. Jeg ved ikke meget om e cigaretter og det var vist også det der var meningen med hele indlægget :)

    SvarSlet