mandag den 18. marts 2013

Motivation - en sjov størrelse

motivation, (afledt af motiv), bevægende årsag. Motivation er i psykologien et samlebegreb for forklaringer på, hvad der bevirker menneskers (og for så vidt alle biologiske organismers) psykiske og kropslige aktivitet. Dette er bare en forklaring! (Denstoredanske.dk)

"Ordet motivation stammer fra det latinske ord movere, som betyder at bevæge sig. Dette er en anden forklaring. (Femina - din ultimative løbebog)

Jeg var ude og løbe igår, og pludselig forsvandt lysten til at fortsætte bare!!!! Jeg gik og tænkte på ordet motivation, og hvor sjov en størrelse det egentlig er.. Sidste år da jeg første gang gik igang med at løbe og tabe mig var jeg TOP MOTIVERET jeg havde alle de rette intentioner og jeg førte dem til dørs. Hertil skal det nævnes at mit år begyndte HELT anderledes end dette år.. Jeg var glad og så spændt på hvad 2012 skulle bringe mig :D med 2013 var det med personlig smerte og en følelse af at 2013 godt må slutte i morgen for min skyld. Jeg har dog lovet mig selv at jeg vil kæmpe for min lykke og glæde men det er også året hvor jeg vil udfordre mig selv så jeg får prøvet en masse nye ting ;) så tilbage til igår og min løbetur.. Min mand ringede undervejs og spurgte om jeg ville hentes da jeg sagde at jeg var færdig, og det havde været det letteste MEN jeg kæmpede mig de resterende 2 km hjem det meste i løb..

Men det fik mig til at tænke på hvad jeg egentlig gør eller burde gøre for at finde min motivation igen.. Well jeg fandt mine billeder frem fra da jeg var størst og mindst så sammenligner jeg billederne og tænker og hvornår jeg havde det bedst, jeg kigger på min vægt og ved at det er ALT for meget, så kæmper jeg videre, jeg kigger på mine før og efter billeder fra vores Challenge (mellembillederne da vi først er færdige i morgen) så tænker jeg over hvad mit næste blog indlæg til jer skal være og husker at jeg har en forpligtigelse via denne blog - for nytter jo ikke noget at jeg taler om sundhed og om at tabe sig hvis jeg ikke selv gør noget ved det.

En anden motivations faktor for mig er at jeg tænker på min mands gode ven Christian Richardsson (som jeg tidligere har skrevet indlæg om ang. Hans bog efter krigen) jeg tænker på at hvis han kan klare hele livet på proteser eller i kørestol, så kan jeg sku også gennemføre nogle løb. Hans næste store mål er at komme med til de OL i Rio de jainero 2016 - det er så beundringsværdigt at han ikke mister modet og holder hovedet højt. JEG ELSKER DET!!! Han er min største motivation, det og så tanken om at jeg selvfølgelig kan gøre det.

Så næste gang i kæmper med motivationen så kig dig i spejlet og se om du er tilfreds, spørg dig selv "hvilke undskyldninger vil jeg typisk bruge, de dage jeg ikke har lyst til at løbetræne?" Spørg dig selv"hvorfor begyndte jeg" i noget af dette burde du kunne finde dit svar. Og dermed din motivation ;) jeg håber det lykkedes for jer, det gjorde for mig ;)

P.s er der stemning for en ny Challenge???

-hipfitnessmama


Ingen kommentarer:

Send en kommentar