onsdag den 8. januar 2014

madplan og indkøbslister

Er 2 ord de fleste mennesker kender, men desværre også 2 ting de fleste benytter sig ALT for lidt af, men mindre de skal holde en kæmpe fest.. -.. Jeg har opdaget at i de perioder hvor jeg virkelig tager mig sammen og skal tabe mig, der skal jeg benytte mig af de 2 ting. På denne måde spare du både tid og penge. Jeg har også perioder hvor jeg handler ind hver dag, men det bliver ALT for dyrt og jeg smider alt for meget mad ud, jeg kan kun anbefale på det varmeste og for jeres egen skyld at lave disse to ting inden i handler ind. En anden bonus ved indkøbslisten er at jeg faktisk holder mig til den i 95% af mine indkøbsture, selvfølgelig impuls køber jeg ting, hvis det er et godt tilbud eller noget nyt og spændende der bare skal prøves, men for det meste holder jeg mig til den.

Jeg gør følgende ting:

1: Tjekker hvad jeg har i min fryser (har en stor kummefryser i vores garage - dermed kan jeg ikke altid huske hvad der er i den og så har jeg en alm i mit køkken, der indeholder de der alm hverdags ting, som kød, grøntsager og smoothie frugt.)

2: Laver en madplan for 14 dagen eller en mdr af gangen - baseret først og fremmest hvad jeg har i mit hjem så jeg kun skal købe det mest nødvendige. (sådan undgår man for meget mad spild..)

2,5: Jeg sørger self for at hvis jeg skal bruge f.eks. hvidkål til en ting - jamen så går den igen i en anden ret så jeg får brugt hele hovedet, det samme gælder for andre råvare.

3: Laver en liste over de ting jeg faktisk mangler for at kunne lave disse retter (for max en uge af gangen, da jeg ikke vil have for mange ting der går til spilde.. Men laver dog alle listerne med det samme, så jeg har dem)

4: Gennemgå din liste inden du handler ind, er der noget usundt du SAGTENS kan undvære? Er der ALT for meget mad i forhold til hvor mange i er i husstanden? Det er også en måde at hjælpe jer selv og jeres økonomi..

5: Hvis du ved at du ikke kan lade være med at impulsshoppe, så er der jo mulighed for at shoppe online og få bragt dine varer til døren for ca. 50kr. På denne måde ryger du ikke i "jeg-er-lækker-sulten-fælden"


Hvis du virkelig gerne vil spare penge på mad og måske gerne vil spare op til noget spændende er der et andet godt trick. Du regner ud hvor meget du normalt bruger på mad på en mdr. så hæver du de penge og fordeler dem i 4 kuverter der også indeholder dine indkøbslister for de 4 uger, prøv at sørge for kun at handle ind en gang om ugen men vær omhyggelig, det tager lidt længere tid at planlægge i begyndelsen men det er kun indtil i er inde i en god rytme. Hvis der er penge tilbage i nogle af kuverterne sidst på måneden ryger de i en sparegris (kunne være en til en ferie, en lækker kæreste date eller andet)

Håber det kan hjælpe jer til lidt bedre mad økonomi men bestemt også til et sundere liv.
-Hipfitnessmama

Ingen kommentarer:

Send en kommentar