fredag den 18. januar 2013

Løbeskolen - Lær at løbe 5K.

SÅ er jeg på banen igen, dog som snottet (så det basker :P  )

Mange finder det svært og umotiverende at skulle igang med at løbe eller løbe igen. Det bliver pludselig enormt let at finde undskyldninger til hvorfor de ikke lige kan løbe den dag, det kan være - ondt alle vegne, deres løbetøj er beskidt, de skal lufte naboens tantes papegøje eller meget andet. Den mest brugte er dog nok vejret. Jeg har selv brugt den flittigt ;) Men nu ved jeg hvor lækkert og befriende det kan være at løbe i regnvejr og snevejr, dermed ikke sagt at jeg ikke bruger den undskyldning igen, men ja.. Hvad er din mest brugte undskyldning, og hvem bruger du den over for, dig selv, din partner eller omverdenen? Næste gang du bruer den, så spørg dig selv.. Hvem er det lige du snyder?

Men hvis du gerne vil igang med at løbe, kommer her hipfitnessmamas ide til at lære at løbe 5K og feminas udgave af samme.

Hipfitnessmama metoden: (højst sandsynligvis ikke den kloge, men den virker hvis du er stædig)
Da jeg sidste år skulle løbe for første gang i 1½ år, fik jeg efter 500M åndenød, sorte pletter for mine øjne og sveden løb af mig som niagrafalls. MEN jeg bestemte mig for at jeg skulle LØBE til damen i min telefon sagde 2K. Jeg SKULLE løbe hele vejen, og det gjorde jeg. Dagen efter satte jeg mig et længere mål, det hed 4K. Dagen efter det hed den 6K (blev dog til 7K) så holdte jeg weekend, og så blev det 11K, så til eldte jeg mig en halvmarathon. Det jeg gjorde når jeg synes det blev hårdt og havde brug for at tænke på noget andet, så tænkte jeg på hvilke steder i verden jeg gerne ville opleve, og hvad jeg gerne ville se de pågældende steder, f.eks. New york - statue of liberty, ground zero, time square osv. på den måde fik jeg tankerne fra at det var hårdt og løbe og køb måske 800M før jeg opdagede at det var hårdt igen, et andet trick jeg bruer er HØJ musik så jeg ikke kan høre mit eget åndedrag. Der er også den mulghed når du løber at du siger til dig selv, at du skal løbe hen til det næste træ, den næste pæl osv. Når du kommer til den, sætter du et nyt mål op, og sådan fortsætter du indtil målet er nået.
Men som sagt, dette er kun for de utrolig stædige og måske til tider ikke alt for kloge ;) Jeg er bare vanvittig og har jeg sat mig et mål bliver det sådan.

Femina metoden: Den lidt klogere, men lidt langsomme metode.
Da det tager 10 uger har jeg valgt ikke at beskrive den her på siden men i får et direkte link :) håber det kan hjælpe for jer der gerne vil prøve, men måske er bange for om 5K på en gang bliver for meget, her har i god tid til at træne op, det vigtigste er bare at i prøver og at i kommer igang.
http://www.femina.dk/Motion-og-sundhed/Traening/2012/03/~/media/FFAD857E9E804D10BABA4042575A8F63.ashx

På søndag skal jeg til årets første løb. Dog bare en 5K for at støtte en gymnasieklasse :)
God weekend og god vind -Hipfitnessmama

Ingen kommentarer:

Send en kommentar